Ako nestratiť kontakt s občanom

23.10.2011 16:07

 

Peter Laťák

Ako nestratiť kontakt s občanom

 

Pred voľbami som ako pomerov neznalý predpokladal, že starostovia, primátori a politici zámerne komunikujú s občanom len pred voľbami. Dnes musím po roku práce ako starosta skonštatovať, že dôvodom odmlky často nie je nezáujem o občana, ale presun časového a pracovného potenciálu starostu, či primátora na reálnu prácu, teda nie na volebnú kampaň. Dôvodom odmlky často nie je pohľad starostu, či primátora na spoluobčana ako len na voliča, ale skutočnosť, že človek-starosta má dve ruky, dve nohy a dvadsaťštyri hodín a šlus. Po páru mesiacoch starostovania som nadobudol pocit, že si musím nájsť nejaký spôsob časovo „nízko nákladovej“ komunikácie s mojimi občanmi. Uvedomoval som si, že mi chýba niečo ako podávanie správ nadriadenému z predošlej práce. Ale mojím nadriadených je teraz cirka 1500 občanov v Babíne. Ako účinne  komunikovať s tak veľkou a často časovo zaneprázdnenou masou ľudí? Tlakom potreby a možností som si vytvoril know-how, ktoré ponúkam kolegom starostom na zváženie.

 

KKK alebo K na tretiu – kontinuálna komunikácia s komunitou

 

Komunikačné cesty som rozdelil do dvoch tried. Klasické, ktoré som odpozoroval ako už používané a moderné, ktoré mi urýchľujú roznos informácií do mojej cieľovej skupiny – mladí a aktívni dospelí v Babíne a na Orave.

Z klasických spôsobov komunikácie používam moje autorské články do obecných novín a do regionálneho dvojtýždenníka. Tým sa snažím podávať pravidelnú aspoň dvojtýždňovú správu voličovi, čo ako starosta preňho robím. Rovnako si nenechám ujsť žiadnu verejnú udalosť v rodnej obci, prípadne kraji, kde môžem niečo zaujímavé povedať rôznym spoločenským skupinám, ako napríklad seniori, mamičky s deťmi, žiaci či mládežníci a poslanci. Pri výnimočných sviatkoch sa snažím nahrať svoj príspevok na diktafón a prehrať ho vo verejnom rozhlase, nakoľko z psychológie viem, že dôležitým podpisom osobnosti človeka je jeho hlas.

Klasicky sa snažím stretať s mládežníkmi na volejbalových zápasoch, ak mi to pracovné povinnosti dovolia.

Svoj pravidelný dvojtýždenný príspevok do regionálnych novín podrobím silnej kritike mladých čitateľov môjho blogu na www.latak.blog.sme.sk, kde si kritici nedávajú servítku pred ústa a napíšu človeku priamo čo si myslia, ak povie nejakú nerozumnosť.

Rovnako ak naďabím na zaujímavý článok v médiách kliknem na facebookovské LIKE tlačítko, čím ho zverejním na svojej facebook stránke, kde ho číta cez 800 ľudí. Pre čisto obecné veci mám zriadenú facebookovú skupinu: Starosta Babína informuje…. Ak ma článok zaujme viac, alebo urobím nejakú mozaiku zaujímavých článkov, uverejním ich na svojej pracovnej webstránke www.latak.sk pre dlhšie uloženie do budúcna.

 

 

Sociálne siete ako osožný nástroj

 

Okrem notoricky známeho Facebooku používam aj ďalšie najviac používané sociálne siete ako je Google plus, LinkedIn, či Twitter. Na každej sociálnej sieti je iná spoločenská a veková skupina. Napríklad na Facebooku človek môže četovať prevažne s mládežníkmi a mladými dospelými, na Google plus človek nájde proaktívnych dospelých. Twitter využívajú prevažne tí, ktorí používajú iPhony a potrebujú mať informáciu okamžite, ako napríklad reportéri a novinári. Cez sociálne siete dostávam aj veľa nápadov od ľudí, ktorí tam uverejňujú zaujímavé myšlienky a informujú o novotách. Svet sa tak stáva omnoho menší a rýchlejší.

 

 

Obecné webstránky

 

Snažím sa vytvárať nové webstránky pre spoločenské skupiny v obci, ako sú napríklad futbalistiwww.futbalbabin.webnode.sk, matičiari v Babíne www.matica.webnode.sk či skupina ľudí zaoberajúca sa problematikou psov na Orave www.utulokorava.webnode.sk . Chcem tým vytvoriť takýmto osožným skupinám priestor a motiváciu pre ich  samorozvoj.

Väčšinu projektov, ktorých žiadosti podávame za obec Babín uverejňujem na mojej pracovnej webstránke, avšak ak je projekt hodný a možno schopný samostatného života v budúcnosti snažíme sa mu vytvoriť jeho vlastný priestor ako to bolo s projektom Otvorená samospráva, kde sme si vytvorili elektronickú televíziu Babín www.etvbabin.webnode.sk . Tá slúži ako záložka pre množstvo videí na obecnom youtube serveri pre videá.

V elektronickej komunikácii aktívne využívame Picassa fotoalbumy, ktoré prichádzajú stále s novými a novými možnosťami, ako sú pohyblivé fotografie na webstránke obce a iné.

 

Starostov video blog

 

Nakoľko som si uvedomil, že času je málo a veľa ho človek strávi za volantom do Bratislavy a späť rozhodol som sa cez svoj pracovný iPhone nahrávať videá počas služobných ciest a tieto uverejňovať na mojom video serveri v podobe video blogov, čiže video príhovorov. Pre mňa je to časovo omnoho šetrnejšie a keďže je to video, ktoré z psychologického hľadiska zapája u diváka viacero zmyslov, je oveľa účinnejším spôsobom odkázania nejakého posolstva, ktoré chce starosta povedať veľkej mase svojich občanov.

 

Chcem Vás počuť…

 

V komunikácii musia byť vždy dvaja. Jeden hovorí, druhí počúva. Potom druhý hovorí, prvý počúva. Neoddeliteľnou súčasťou môjho komunikačného „menu“ je projekt, ktorý som pracovne nazval VOX POPULI – hlas ľudu. Jedná sa o ankety, dotazník s aktuálnymi otázkami, ktoré riešime na obecných zastupiteľstvách a je potrebné poznať širší názor na zodpovedné rozhodnutie v prospech väčšiny. Na porade so zamestnancami navrhneme spoločne otázky a ich znenie potom vypublikujeme v obecných novinách. Následne vytvoríme google elektronický formulár a ten dáme na obecnú webstránku pre tých, ktorí sú mimo Babína po vysokých školách alebo na týždňovkách. Anketa je podporená motivátorom – výhrou. Každý vylosovaný odpovedajúci dostane kvalitné tričko s nenásilným logom obce, čím následne robí obci reklamu. Do ankety VOX POPULI I sa nám zapojilo cez 300 občanov z cca  1000 dospelých a do ankety VOX POPULI II okolo 200 ľudí.

 

Otvorený rozpočet

 

V rámci projektu VOX POPULI som zaviedol aj prvky takzvaného participatívneho rozpočtovania. Hovoríme tomu otvorený rozpočet. Prekopali sme odľudštené tabuľky programového rozpočtu obce do pochopiteľnej podoby s obrázkami a jasnejšími pomenovaniami vecí, za ktoré sa v obci platia peniaze a v podobe ankety to uverejňujeme v obecných novinách a na webstránke. Tým zabezpečíme osvetu, lepšie pochopenie finančných tokov a participáciu – zapojenie širokej verejnosti obce do plánovania peňazí.

V rámci projektu „otvorený rozpočet“ sme spustili aj grantový systém v Babíne pod názvom: „Máš dobrý nápad? Sem s ním!“. Je to webový formulár, ktorý slúži ako osnova a umožňuje mladým telom i duchom navrhnúť obecnému zastupiteľstvu nejaký dobrý nápad a požiadať naň z rozpočtu obce rozumný príspevok.

Všetko je to u mňa motivované mojim poznaním psychológie a snahy nájsť účinné spôsoby ako prácu starostu robiť čo najlepšie. Priemernosť mi nestačí.

 

 

 

 

Peter Laťák starosta Babína

.peter Laťák | 23. Október 2011 | prečítané 1x |