DESAŤ OPATRENÍ STRANY SLOBODA A SOLIDARITA V BOJI PROTI NEZAMESTNANOSTI

26.10.2009 23:15

 Hospodárska a ekonomická kríza na Slovensku postupne prechádza do krízy sociálnej. Tisíce zamestnancov prichádzajú o prácu, domov sa vracajú ľudia, ktorí pracovali v zahraničí. Najväčším problémom Slovenska sa stáva narastajúca nezamestnanosť.

Sloboda a Solidarita navrhuje desäť opatrení, ktoré je možné okamžite prijať a účinne tak zabrániť ďalšiemu zvyšovaniu počtu nezamestnaných. Ak budú prijaté nami navrhované opatrenia, je reálne očakávať vytvorenie nových pracovných miest, respektíve nárast počtu ľudí, ktorí začnú podnikať.

Zákonník práce

V roku 2007 v čase prudkého rastu ekonomiky bola prijatá rozsiahla novela Zákonníka práce. Jej cieľom bolo zvýšiť ochranu zamestnancov. Dnes v čase ekonomickej krízy je však Zákonník práce v takejto podobe brzdou, ktorá bráni zamestnávateľom prijímať nových zamestnancov.

Výška mzdy zamestnanca je na trhu práce výsledkom rovnováhy medzi ponukou práce a dopytu po nej. Zákonom stanovená suma minimálnej mzdy túto rovnováhu narušuje. V čase krízy minimálna mzda bráni prijatiu nových zamestnancov za mzdu nižšiu ako minimálnu. SaS navrhuje:

·         zrušiť resp. dočasne zrušiť inštitút minimálnej mzdy

Po zrušení minimálnej mzdy sa časť pracovných miest podarí udržať a to hlavne v textilnom priemysle, výrobe obuvi, poľnohospodárstve, službách a podobne. Za minimálnu mzdu dnes pracujú menej než 2% zamestnancov, toto opatrenie by sa preto takmer vôbec nedotklo existujúcich zamestnancov, ale by len umožnilo prijatie nových. Je lepšie, keď niekto pracuje za minimálnu mzdu, ako keď je na dávkach.

Zamestnávatelia sú opatrní pri zamestnávaní nových pracovníkov. Sú si vedomí, že v prípade  poklesu objemu výroby budú mať vysoké náklady pri ukončení pracovného pomeru. Hlavný problém je nárok zamestnanca pri prípadnej výpovedi na odstupné a súčasne povinnosť rešpektovať dvoj, či trojmesačnú výpovednú dobu. SaS navrhuje:

·         predĺžiť skúšobnú dobu na 6 mesiacov

 

  Zamestnávateľ získa širší priestor na vyskúšanie zamestnanca, čo môže znamenať vyšší počet novoprijatých zamestnancov.

 

·         umožniť v prechodnom období reťazenie pracovných pomerov na dobu určitú

 

Zamestnávatelia v súčasnosti nemajú istotu, či pri prípadnom zvýšení odbytu ich produkcie ide o trvalý jav. Z obavy, že ide len o krátkodobý pozitívny výkyv sa tak boja zamestnávať nových zamestnancov. Ak by bolo možné v prechodnom období (navrhujeme do r. 2012) tzv. reťazenie pracovných pomerov na dobu určitú, odstránila by sa jedna z bariér pri prijímaní nových zamestnancov.

 

·         zmeniť filozofiu nárokov zamestnanca na odstupné a výpovednú dobu podľa počtu odpracovaných rokov u zamestnávateľa.

 

Navrhujeme, aby mal zamestnanec nárok na výpovednú dobu v trvaní jedného mesiaca alebo alternatívne nárok na odstupné vo výške jedného priemerného mesačného zárobku. Tento nárok by stúpal za každý celý odpracovaný rok u zamestnávateľa o jeden mesiac, až do šiestich mesiacov. Napríklad zamestnanec, ktorý by u zamestnávateľa odpracoval 5 celých rokov, by mal nárok na 6 mesačnú výpovednú dobu alebo 6 mesačné odstupné.

 

 

Sociálne dávky

Namiesto predlžovania vyplácania dávok v nezamestnanosti, na 8 alebo 12 mesiacov, čo je v skutočnosti "odmena za nepracovanie", je nutné vytvoriť resp. zlepšiť podmienky pre "súbeh dávok a príjmov" SaS navrhuje:

·         pri posudzovaní nároku na dávky v hmotnej núdzi započítavať len 50% príjmu občana zo zamestnania (§ 5 zákona 599/2003)

 

Odstráni sa motivácia „nepracovať“, pretože ak občan prijme zamestnanie napríklad s príjmom 300 €, na rozdiel od súčasnosti nestratí nárok na dávky v hmotnej núdzi.

 

Registrovaní uchádzači o zamestnanie v súčasnosti môžu mať príjem na dohodu alebo pri čiastočnom úväzku maximálne vo výške 65% sumy životného minima. To je v súčasnosti suma cca 120 €. Ak zarobia viac, sú vyraďovaní z evidencie úradov práce a strácajú nárok na dávku v nezamestnanosti. Nemá zmysel takto prísne stanoviť limit, z dôvodu, že poistenie v nezamestnanosti je poistenecký vzťah a vyplácanie je obmedzené na 6 mesiacov. Tento limit zbytočne  potláča aktivitu evidovaných nezamestnaných v prípade, že majú možnosť privyrobiť si a tak zlepšiť svoju finančnú situáciu. SaS navrhuje:

·         zvýšiť hranicu príjmu, ktorý môže dosiahnuť uchádzač o zamestnanie evidovaný na úrade práce, na 100% sumy životného minima

 

Uchádzači o zamestnanie tak môžu na dohody, brigády a podobne zarobiť viac bez obavy, že ich úrad práce vyradí z evidencie. Môžu si tak pri svojej aktivite vylepšiť svoju finančnú situáciu, zachovať pracovné návyky a lepšie čeliť dôsledkom krízy.

 

V súčasnosti sa pripravuje nový zákon o rodičovskom príspevku. Podľa nového zákona, ktorý má byť účinný od 1. januára 2010, rodič, ktorý sa stará o dieťa vo veku do 3 rokov, bude mať nárok na rodičovský príspevok len vtedy, ak nebude vykonávať žiadnu zárobkovú činnosť. Nebude si môcť privyrobiť ani na dohody o prácach vykonávaných mimo pracovného pomeru. Mladé mamičky si doteraz prácou na čiastočné úväzky alebo domáckou prácou popri starostlivosti o dieťa nielen zlepšili  finančnú situáciu ale nestrácali prax vo svojom povolaní a po návrate z rodičovskej dovolenky sa ľahšie vracali do riadneho zamestnania. SaS navrhuje:

·         umožniť rodičom starajúcim sa o dieťa popri poberaní rodičovského príspevku pracovať

 

Rodičia si tak môžu privyrobiť a nestratia nárok na rodičovský príspevok.

 

Odvody

Jeden z najväčších problémov pri podnikaní na živnosť je povinnosť platiť odvody najmenej zo zákonom stanoveného minimálneho základu. A to aj v prípade, ak živnostník dosahuje v podnikaní nízky čistý príjem či dokonca stratu. Na druhej strane sa vláda snaží podporovať drobné podnikanie rôznymi dotáciami, napríklad pomerne vysokým príspevkom na samostatnú zárobkovú činnosť, či paradoxne príspevkom na odvody. SaS navrhuje:

·         zrušiť minimálny vymeriavací základ pri platení odvodov pre samostatne zárobkovo činné osoby

 

Odstráni sa tak jedna z najväčších bariér pri drobnom podnikaní. Financie, o ktoré tak príde Sociálna poisťovňa, sa pritom môžu získať zrušením nezmyselných dotácií na podporu samostatnej zárobkovej činnosti. Podnikateľom najviac pomôže, keď ich štát nechá na pokoji – ak ich nebude dotovať ale ani nebude žiadať nezmyselné platby.

 

Vysoké odvodové zaťaženie je často dôvodom, prečo zamestnávatelia neprijímajú nových zamestnancov, respektíve znižujú svoje náklady likvidáciou pracovných miest. Uvedomujeme si, že dôslednú reformu odvodov a zavedenie odvodového bonusu nie je možné urobiť zo dňa na deň. Okamžite je však možné znížiť sadzby odvodov o niekoľko percentuálnych bodov v prípade, ak sa zrušia neodôvodnené výnimky v zákone o sociálnom poistení a v zákone o zdravotnom poistení. SaS navrhuje:

·         zrušiť výnimky pri platení odvodov – § 138 ods. 2 v zákone o sociálnom poistení, súčasne znížiť sadzbu poistného zamestnávateľa do rezervného fondu solidarity zo 4,75% na 2% a zrušiť odvod zamestnávateľa do garančného fondu

 

Odvody zamestnávateľa tak klesnú o 3 percentuálne body. Pri súčasnom odstránení výnimiek pri platení odvodov sa zachová suma vybratých odvodov. Úlohu garančného fondu v systéme sociálneho poistenia prevezme rezervný fond solidarity.

 

Komplexná reforma odvodov

Desiatym opatrením, ktoré navrhuje Sloboda a Solidarita, je zásadná reforma odvodového systému a systému sociálnych dávok, spočívajúca v zavedení Odvodového bonusu. Túto reformu je možné zaviesť v časovom horizonte dvoch – troch rokov. Dnešný systém je dlhodobo neudržateľný a napraviť jeho nedostatky už nie je možné len čiastkovými zmenami. Nemotivuje pracovať, je administratívne náročný, nie je v súlade s daňovým systémom  a nedáva dostatočnú podporu rodinám s deťmi. SaS navrhuje:

·         nahradiť nezdaniteľnú časť na daňovníka a na manželku základnou štátnou dávkou

 

·         nahradiť dnešné odvody jedným solidárnym vo výške 9% a jedným zdravotným vo výške 9%

 

·         stanoviť maximálny vymeriavací základ na 10-násobok životného minima

 

·         nahradiť súčasný systém dávok zo sociálneho poistenia, dávok v hmotnej núdzi a štátnych sociálnych dávok základnou štátnou dávkou a mimoriadnymi štátnymi dávkami rodičom na materskej dovolenke, osamelým matkám, pestúnom a invalidom

 

·         garantovať občanom, poberajúcim starobný dôchodok pred zavedením základnej štátnej dávky, dôchodok podľa doterajšieho zákona.

 

 

 

Zavedením Odvodového bonusu do praxe 13 rôznych odvodov nahradíme dvomi, 70 sociálnych platieb nahradíme šiestimi, počet paramet rov znížime z 291 na 19, zjednotíme základ dane, základ pre výpočet odvodov a základ pre výpočet sociálnych dávok, zjednotíme miesto výberu a namiesto 23 príslušných právnych noriem budeme mať 8. Ľudia nebudú mať motiváciu nepracovať, systém bude solidárny a spravodlivý zároveň. Pojmy „dôchodkový vek“ či „minimálna mzda“ sa stanú bezpredmetnými, keďže nárok na pokrytie životného minima bude mať každý občan a do dôchodku bude môcť odísť, kedy sám uzná za vhodné. Dôchodok mu bude vyplácaný z jeho vlastných úspor v druhom pilieri.