SaS a Veci súvisiace so životným prostredím - Veci týkajúce sa aj projektu Veterný park v Babíne

29.03.2010 00:01

 Strana SaS > Program > Životné prostredie

Životné prostredie

Od kvality životného prostredia závisí najmä zdravie a pohoda občanov, cestovný ruch a celkové užívanie krajiny. Preto potrebujeme riešenia, ktoré sprehľadnia procesy a vytvoria podmienky pre jeho ochranu. Nadraďovanie ekonomiky dneška nad ekonomikou budúcich generácií by totiž mohlo mať fatálne dôsledky.

68. BOD PROGRAMU

Ustanovenia Stavebného zákona sú uplatňované nedostatočne, štátna správa a samosprávy často nerešpektujú, či obchádzajú svoje povinnosti. To má v kombinácii s tlakom investorov za následok živelný rozvoj výstavby, zaostávanie prípravy územnoplánovacej dokumentácie na jednotlivých stupňoch a následnú zlú koordináciu medzi regionálnou a národnou úrovňou. Reálna výstavba sa potom uskutočňuje na územiach s nedostatočne rozvinutou infraštruktúrou, v konflikte so zásadami ochrany prírody a krajiny a porušovaním práv individuálnych vlastníkov pôdy. Veľkým problémom je tiež výskyt čiernych stavieb, získavajúcich dodatočné stavebné povolenia.

  • Zaviesť centrálny register územnoplánovacích dokumentácií pod gesciou Ministerstva životného prostredia, ktorý bude zverejnený na internete a pravidelne aktualizovaný. Obstarávatelia územnosprávnych dokumentácií budú povinní poskytovať územné plány, súvisiace podklady a ich aktualizácie do tohto registra.
  • Zaviesť trestnoprávnu zodpovednosť stavebníka za výstavbu bez právoplatných povolení, alebo za nerešpektovanie ustanovení už vydaných povolení. Trestnoprávne zodpovední budú aj poskytovatelia regulovaných služieb pre výstavbu bez právoplatného povolenia.

Obmedzíme tak korupčný priestor v procesoch vydávania povolení verejnou správou, zvýšime transparentnosť a verejnú kontrolu nad jej činnosťou a zamedzíme realizácii čiernych stavieb.

69. BOD PROGRAMU

Veľkou komplikáciou pre systematickú a komplexnú ochranu životného prostredia je nedostatok dokumentácie definujúcej dôležitosť a možnosti využívania jednotlivých území. Plánovanie sa často deje bez prítomnosti predstaviteľov verejnosti, alebo ich hlas býva ignorovaný. Taktiež v poľnohospodárstve nie sú zadefinované postupy využívania existujúcich dotácií spôsobmi šetrnými k prostrediu.

  • Zahrnúť sieť chránených území NATURA 2000 a vodohospodársky významné plochy medzi záväzné verejnoprospešné stabilizačné plochy. Tie budú zadefinované v územnoplánovacích dokumentoch, s povinnosťou jasnej regulácie funkčného využitia územia, vrátane aktivít cestovného ruchu.
  • Upraviť Zákon o posudzovaní vplyvov na životné prostredie tak, aby v prípade preukázania negatívneho vplyvu navrhovanej činnosti alebo strategického dokumentu na tieto územia bolo stanovisko ministerstva záväzné.
  • Lesné hospodárske plány zaradiť medzi strategické dokumenty s regionálnym, alebo miestnym dosahom na životné prostredie.
  • Zmeniť slovenskú legislatívu tak, aby bola zabezpečená účasť verejnosti na rozhodovacom procese v záležitostiach životného prostredia v duchu Aarhuského dohovoru o prístupe k informáciám.
  • Prostredníctvom existujúcich poľnohospodárskych dotácií motivovať malých a stredných podnikateľov vykonávať trvalo-udržateľné poľnohospodárstvo v chránených územiach NATURA 2000, v súlade s Programom starostlivosti pre konkrétne chránené územie. Prehodnotiť rozsah a priority štátnej pomoci v rezorte pôdohospodárstva a začleniť medzi podporované tovary a služby výkon trvalo udržateľného a ekologického poľnohospodárstva v chránených územiach.

Výrazne tým znížime riziko poškodenia životného prostredia. Jasná definícia významu jednotlivých území v kombinácii so zvýšením priestoru pre pripomienkové konania zo strany verejnosti zvýšia záruku toho, že pri plánovaní výstavby alebo podnikateľských aktivít budú rešpektované pravidlá ochrany prostredia.

70. BOD PROGRAMU

Vytváranie čiernych skládok odpadu je dlhodobo jedným z vážnych problémov znečisťovania životného prostredia. Len v Bratislave ich je viac ako sto a aj po ich odstránení, vďaka návykom okolitého obyvateľstva vznikajú na voľnom priestranstve ďalšie.

  • Zaviesť trestnoprávnu zodpovednosť za vytváranie čiernych skládok odpadu.

Zamedzíme vytváranie čiernych skládok.

71. BOD PROGRAMU

Recyklačný fond v jeho dnešnej podobe zaťažuje podnikateľov nadmernými a neodôvodnenými výdavkami, motivuje slovenského spotrebiteľa nakupovať v zahraničí, pričom sám nenesie za spracovanie odpadov žiadnu zodpovednosť a negarantuje odstránenie existujúcich problémov s odpadmi v budúcnosti.

  • Zrušiť Recyklačný fond. Majetok fondu previesť do Environmentálneho fondu.

Odstránime tak deformáciu konkurenčného prostredia a priestor pre korupciu pri prideľovaní dotácií.

72. BOD PROGRAMU

Plánované výstavby tranzitných komunikácií cez chránené územie, alebo zámer postaviť ropovod do Rakúska, priamo ponad jeden z najvýdatnejších európskych zdrojov pitnej vody pod Žitným ostrovom, sú typickými príkladmi krátkozrakého uvažovania vo vzťahu k životnému prostrediu.

  • Zamedziť investíciám, ktoré by na úkor krátkodobého zisku obmedzenej skupiny obyvateľstva alebo konkrétnych podnikov spôsobili trvalé ujmy na životnom prostredí.

Ochránime tak vzácne biotopy a zdroje pitnej vody na Slovensku.

TÍM LÍDER

RNDr. Anna Zemanová

je poslankyňou zastupiteľstva Bratislavského samosprávneho kraja za stranu Sloboda a Solidarita. Zároveň pracuje ako špecialistka na financovanie samospráv v banke. V rokoch 2002 – 2006 vykonávala funkciu starostky Mestskej časti Bratislava–Vajnory. V rokoch 1989 – 2002 aktívne, v manažérskych pozíciách, pôsobila v oblasti ochrany a tvorby životného prostredia. Je absolventkou Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského. Ovláda anglický jazyk, dorozumie sa aj taliansky, francúzsky a rusky.