Webináre v samospráve...

02.10.2011 13:46

 

Webináre v samospráve...

 

Inovatívne prístupy vo vzdelávaní v samospráve
web
Keď som začal starostovať, hľadal som miesta a ľudí, kde by som mohol doplniť svoje poznanie o nevyhnutné zručnosti potrebné pre výkon svojej práce. Vygooglil som viacero agentúr, nakoniec som zistil, že existuje sieť regionálnych vzdelávacích centier pospájaných do Asociácie vzdelávania samosprávy pozlučovaných zmluvou ako je táto : https://www.rvcmartin.sk/data/zmluvy/1306731387.pdf. Je ich deväť po celom Slovensku. Sú to v podstate prevažne združenia miest, obcí prípadne škôl, ktoré sú financované z členských príspevkov členov – teda z rozpočtov obcí a miest.

 

Problém je v tom, že som si po čase uvedomil, že okrem tejto siete, na Slovensku neexistuje konkurencieschopná alternatíva. Predpokladám, že po revolúcii sa štát v rámci decentralizácie snažil zbaviť povinnosti vzdelávať temer tri tisícky starostov a primátorov a ďalšiu armádu ich zamestnancov a tak sa museli starostovia a primátori s potrebou vzdelávania seba a svojich zamestnancov popasovať. Vyriešili to dobre. Spojili svoje sily a vytvorili niečo ako krajské kancelárie, ktorých zamestnanci pracujú na vyhľadávaní odborníkov na legislatívne zmeny, prípadne iné výzvy, ktoré na dediny a mestá padajú z Bratislavy. Všetko to vyzerá v poriadku. Zatiaľ.

 

Dva svety....

 

Ďalším mojim zistením bola skutočnosť, že síce existuje páru alternatív, ale tie sú cenovo vyššie než tieto samosprávou zriadené a kofinancované. Zamýšľal som sa prečo je tomu tak. Uvedomil som si, že pravdepodobne kvôli inak správnym dohodám medzi starostami a primátormi, ktorí v rámci otvoreného riadenia jednotlivých RVCéčiek dohodli, že tieto samosprávne školiace centrá majú zvýhodnené podmienky prenájmu kancelárskych a prednáškových priestorov na mestských úradoch kde sídlia. To je rozumný krok, ešte stále. Ešte stále je to celkom efektívne využitie aj tých prostriedkov, ktoré musí napríklad primátor Martina vydať na vykurovanie prednáškovej miestnosti či kancelárie nášho RVC. Ešte stále.

A propos však z toho vyplýva, že tie súkromné školiace centrá nikdy nebudú schopné cenovo konkurovať tým strediskám, ktoré sú kofinancované samosprávou cez obecné členské príspevky a zľavy prenájmov. Komerčným školiacim centrám (https://www.acvzdelavanie.com/) nikto nedá hotelovú sálu vo Zvolene lacnejšie, či dokonca zadarmo a rovnako kanceláriu si musia hradiť zo zisku. Preto ich cena nikdy nebude taká ako tých „obecných“ školiacich centier. Tým pádom vzniká na Slovensku akási forma monopolu, cez niečo ako určitú verziu štátnej pomoci jednému druhu subjektov. Je to zlé? História posúdi. Čo však z mojej pozície starostu dnes vnímam je fakt, že takto zdeformovanou cenou som nútený po porovnaní cien dobrovoľne nasilu „vybrať si“ tie nami mestami a obcami spolufinancované RVCéčka.

 

Pulsate et aperietur vobis...

 

Z dobrej myšlienky vznikne často paškvil, ak skôrnatie. A to je podľa mňa aj nástraha súčasného vedenia RVC Martin. Inak solídni ľudia, možno len priuzavretí na zmeny. Z vyššie uvedeného je zrejmé, že z dobrej myšlienky spojme sa a financujme si svoje vzdelávanie a držme krok s dobou sa zrodil výsledok akéhosi legálneho monopolu cez akúsi formu „štátnej pomoci“. V zmysle môjho životného kréda „Pulsate et aperietur vobis“ som sa po pár rozhovoroch s kompetentnými rozhodol podať písomnú žiadosť na vedenie môjho lokálneho RVC, kde som zdedil členstvo. Nemohli sme sa dohodnúť slovne, tak som bol požiadaný, nech dám písomnú žiadosť. Urobil som tak. Po páru mesiacoch mi v týchto dňoch prišla telefonicky odpoveď. Zamietavá. Čo nemožného som to žiadal? Vychádzajúc z mojej životnej skúsenosti v komerčných firmách, kde tlak konkurencie spôsobuje nutnosť rýchlej prispôsobivosti som navrhoval, aby toto RVCéčko zaviedlo popri svojich štandardných školeniach aj dištančné. V stanovách RVC Martin sa píše:“ cieľom je  zabezpečenie informačného toku pre predstaviteľov samosprávy“ ( článok 2, bod 1, odsek 3 stanov: https://www.rvcmartin.sk/new/index.php?s=stanovy)

V rámci tejto vízie som požadoval, aby RVC Martin umožnila aspoň starostom ako ja, ktorí si na to vedia vytvoriť technické podmienky, možnosť zúčastniť sa školenia cez službu skype, ktorú mnohí notoricky používate. Po temer pol roku ma telefonicky schladila správa, že snem RVC Martin to pravdepodobne neschváli ako i iné veci. Čakám na písomný ortieľ. (https://peterlatak.webnode.sk/politika/rvc-problematika/).

Vediac o cenovom väzení môjho „výberu“ školiaceho strediska som to teda riešil kompromisne. Čakajúc pol roka na vyjadrenie, ktoré sa ku mne už poštou schyľuje som si kúpil kameru a nahrával školenia na videokameru. Všetci to videli a nič nehovorili. Kúpil som si 1000 GB harddisk (https://www.alza.sk/verbatim-3-5-portable-d99285.htm) a ukladal nahrávky školení pre mojich zamestnancov, ktorí sa takto v medzičase môjho čakanie na rozhodnutie vedenia školiaceho centra mohli doškoľovať počas svojej práce. Fungovalo to, až kým som nenarazil na ..... stanovisko vedenia AVS (https://peterlatak.webnode.sk/politika/rvc-problematika/).

 

 

Ani z voza, ani na voz...

 

Na jednej strane v stanovách Asociácie vzdelávania samosprávy v čl. 4 sú vzletne opísané ciele ako podpora kreativity, efektívnosti a reaktability (https://www.avs-rvc.sk/dokumenty/cl/stanovy_avs_schvalene_fin_23_06_2009.pdf), ďalej jasne poukázané na kofinancovanie z daní poplatníkov ( najmä čl. 13, odsek 2 a, a odsek 2 c) a na strane druhej je odpoveď, ktorá sa ku mne blíži poštou (https://peterlatak.webnode.sk/politika/rvc-problematika/). Na jednej strane by môj členský návrh hľadať riešenie účinnejšieho zaškoľovania mal byť vítaný, avšak idea je videná s nevôľou. A to už začína byť problém.

 

Hra s číslami...

 

Na úvodnej stránke Asociácie vzdelávania samosprávy https://www.avs-rvc.sk/ nájdeme pôsobivé grafy. Ja ako štatutár obce Babín, ktorá má menej ako 1500 duší platím ročné členské pre moje lokálne RVCéčko do 150 €. (Vzorec je 0,1 € per capita = 150 € ) Keby som mal zosumarizovať moju ročnú skúsenosť, tak poviem, že z cca 20 školení je desať bez príplatku a ďalších desať s príplatkom priemerne 10 €. Takže nech ma vzdelávanie stojí suma sumárum 300 € ročne.

Na web stránkach slovenských RVCéčiek sú zoznamy členských obcí, kde najširšiu základňu má pravdepodobne RVC Nitra so svojimi cez 300 členmi a najmenšiu možno RVC Senica n.o. (so svojimi 31 členmi). Nota bene ma zaujala zaujímavá zhoda pri vygooglení RVC Senica, kde mi Mr.Google vyhodil aj RVC Senica s.r.o. (https://www.orsr.sk/vypis.asp?ID=10726&SID=7&P=0) s rovnakou adresou. Zvláštne. Ale o tom možno inokedy.

Podľa grafov uverejnených na https://www.avs-rvc.sk/, sa dá zhruba predpokladať, že popri spoplatnených konzultáciách by mohol byť objem ročných prostriedkov z rozpočtov obcí a miest v rámci celého Slovenska okolo 110 000 €. ( Nech priemerný poplatok je 5 € na osobu, a priemerný počet účastníkov za rok 24 000, tak objem peňazí v starej mene je okolo 3 000 000 SKK). Teda cca 100 000 € ročne, to je celkom pekný EU projekt zameraný na vzdelávanie, či nie?

 

Circulus vitiosus...

 

V tejto uzavretej situácii som sa ako sám vojak v poli rozhodol konať. Ani tak, ani tak, tak možno onak. Môj návrh typu, poďme za pomoci elektroniky skvalitniť školenia RVC - urobme aj dištančné, teda tento návrh nepadol na úrodnú pôdu. Moja súkromná iniciatíva typu, tak fajn, ak nie pre všetkých, tak ja si ich budem pre mojich zamestnancov proaktívne nahrávať a tým si poriešim aspoň svoj úrad. Odpoveď bola striktne NIE (https://peterlatak.webnode.sk/politika/rvc-problematika/). Kvôli cene si nemôžem vybrať iné školiace stredisko mimo siete AVS, tak potom ako páni ? Zo strany RVC neprichádzajú žiadne inovatívne návrhy na zlepšenie. Bod mrazu, doba ľadová.

 

Je smutné ignorovať že.....

 

Je to všetko tak ľahko urobiteľné. Komerčné firmy a skupiny obchodníkov, ktorí sa musia kvôli prežitiu reálne zaoberať takýmito návrhmi ako bol môj, tí už dávno využívajú technológiu webinárov https://cs.wikipedia.org/wiki/Webin%C3%A1%C5%99. Webinár je prepojenie počítačov v reálnom čase s možnosťou výmeny hlasu a zdieľania obrazovky medzi desiatkami účastníkov takéhoto online internetového školenia. Obchodné firmy so stovkami obchodných zástupcov to rady využívajú. Prečo to robia? Uvedomujú si, že naša budúcnosť je budúcnosťou krízy. Finančná kríza jedna za druhou, je len prejavom energetickej krízy do ktorej sme po roku 2005 vhupli. Logisti vedia, že cena prepravy stúpa a vojny kvôli rope majú rôzne zámienky, ale jednotnú príčinu - nedostatok energie. A preto je dôležité hľadať spôsoby ako šetriť palivo a tiež čas účastníkov konferencií. Elektronické stretanie, kde všetci sedia vo svojich kanceláriách o presne stanovenej hodine a komunikujú v jednej elektronickej „miestnosti“ je riešením. Hudbou budúcnosti bude prenos holografického obrazu hovoriaceho na druhej strane kontinentu kvôli posilneniu reálneho zážitku stretnutia.

 

Ako sa k tomu priblížiť už dnes?

 

Stačí si vygoogliť slovo „webinár“. Je niekoľko portálov, ktoré kvôli reklame, ktorú zobrazujú účastníkom školenia, službu webinára poskytujú organizáciám zadarmo. Ja osobne rád používam https://www.anymeeting.com/. V prípade, že je potrebné komunikovať s menším počtom účastníkov: https://www.teamviewer.com . Na webovom seminári môže byť do 200 účastníkov, webinár sa dá nahrať a tým pádom použiť aj pre zamestnancov úradov po pracovnej dobe. Tým pádom školiaci proces vôbec nemusí nabúrať prácu na obecnom či mestskom úrade. Určite zreteľne zníži personálne aj dopravné náklady starostu a obce či mesta a zvýši podiel účastníkov školení pre Asociáciu vzdelávania samosprávy. Prečo teda taká striktná negatívna odpoveď? (https://peterlatak.webnode.sk/politika/rvc-problematika/). 

 

Kde je vôľa tam je cesta

 

 

Žeby sme sa mohli uchýliť k výhovorke typu, ale občiansky zákonník a autorský zákon to nedovoľuje. No pozrite sa. Kde je vôľa tam je cesta. Svetlým príkladom je minister Mikloš. Spustil online Univerzitu pre moderné Slovensko https://www.upms.sk/, kde ponúka zadarmo videozáznamy svojich vedomostí komukoľvek kto si po práci nájde čas zvýšiť svoje kvality na trhu práce. On sa sám dobrovoľne vzdáva práva na ochranu autorského práva a osobnosti a dovoľuje nahrať na video svoje vzdelanie a grátis ho ponúka. Viem, viem, lektori RVCéčiek nie sú takí „bohatí“, aby to robili ako minister, rozumel som, počul som, viem. Ale všimnite si, že aj na Miklošovej webke https://www.upms.sk/ je niečo ako zaregistruj sa, a naloguj sa a teda len ním schválení užívatelia čerpajú informácie. Kedykoľvek by chcel môže túto službu spoplatniť. On to však neurobí, to viem. Je nás tam už viac ako 5 000 online študentov v druhom ročníku.

Druhým príkladom je https://www.moodle.sk a https://www.teacher.sk/

Rovnako aj Asociácia vzdelávania samosprávy môže z časti našich obecných poplatkov vytvoriť portál, kde budú uverejnené nahrávky webinárov k stiahnutiu len registrovaným starostom a primátorom. Tým pádom bude isté, že sa informácie nešíria zadarmo a bude rešpektovaný autorský zákon. Ide len o to, že je potrebné akceptovať fakt, že zostať uzavretý a nemenný je škodlivo spomaľujúce, a nikdy nedosiahneme flexibilitu samosprávy. Verím, že aj školitelia, pre ktorých je lektorovanie pre AVS zdrojom príjmu pochopia, že ak budú dobrovoľne súhlasiť so šírením ich poznatkov cez nahraté webináre, tak dosiahnu širšie publikum a pri nižších poplatkoch v konečnom dôsledku viac zarobia. 
Cesta je už vyšľapaná, vyšľapali ju obchoďáci komerčných firiem, ktorí sa musia zvŕtať a byť stále na hrane poznania, lebo inak príde krach a utopia sa v bahne nezamestnanosti.

Prosím týmto mojich kolegov starostov a primátorov, aby podporili moju výzvu a tým nečakali na koniec volebného obdobia, kedy už možno bude prineskoro na podporu takýchto inovatívnych nápadov.

 

Možnosť podporiť moju petíciu nájdete na

https://www.changenet.sk/?section=kampane&x=590989

 



Čítajte viac: https://latak.blog.sme.sk/c/275268/Webinare-v-samosprave.html#ixzz1Zcl6zQXQ