SCHOLA LUDIS
Vzdelanie na Slovensku ešte stále nie je jednotne chápané ako statok, ktorý niekto poskytuje, niekto prijíma a niekto zaň platí. Základné vzdelanie, nadobúdané v rámci povinnej školskej dochádzky, je verejným statkom, prispieva k rozvoju spoločnosti a táto z neho profituje. Preto je tiež financované z verejných zdrojov. Vzdelanie nad rámec povinnej školskej dochádzky je však statkom osobným. Jeho vlastník ho môže slobodne využívať v ktorejkoľvek krajine a v akomkoľvek odvetví. Aj z tohto vzdelania spoločnosť profituje a musí sa v rozsahu definovanom Ústavou SR v čl. 42 spolupodieľať na jeho financovaní. Pri financovaní vzdelania štát vytvára partnerstvo so študentom. Štát je povinný poskytnúť službu vzdelania a žiak/študent má možnosť ju využiť a získaním kvalifikácie zlepšiť kvalitu svojho vlastného budúceho života. Reforma školského systému síce priniesla zlepšenia najmä v oblasti zväčšeného priestoru pre prácu jednotlivých škôl na zostavovaní vlastných školských vzdelávacích programov, no neodstránila množstvo legislatívnych prvkov46, ktoré naďalej významne a zbytočne obmedzujú fungovanie škôl. Zároveň sú v rámci nekoncepčných a chaotických krokov prijímané stále nové kontraproduktívne normy47. Doteraz neprebehla celospoločenská dohoda občanov a štátu o účele a prioritách vzdelávania, najmä školského systému48. Nejestvuje komplexná verejne dostupná štatistika uplatnenia absolventov jednotlivých študijných odborov stredných a vysokých škôl v praxi. Vytvoríme tým spravodlivé a rovnaké podmienky pre všetkých zriaďovateľov a prevádzkovateľov škôl a zabezpečíme zvýšenie kvality a efektivity ich práce. Zvýšime zodpovednosť zriaďovateľov za pedagogickú kvalitu školy a jej hospodárenie. Zároveň umožníme kvalitnejší manažment škôl. Postoj štátu k pedagogickým koncepciám a prístupom sa od druhej polovice minulého storočia mení iba veľmi pomaly. Stále je uprednostňovaný systém, v ktorom všetky školy uniformne sledujú tie isté postupy, učia z tých istých kníh a postupujú podľa jednotnej metodológie. Ignorujú tak výsledky progresívnej pedagogiky a výrazne obmedzujú rozvoj vzdelávania na Slovensku. Náboženstvo ako povinne voliteľný predmet, zasa narúša status Slovenska ako sekulárneho štátu. Zabezpečíme tým pluralitu a konkurenciu medzi školami a vydavateľmi učebníc, vedúcu k zvýšeniu kvality školstva cestou zavádzania nových, progresívnych didaktických postupov. Dáme tiež rodičom možnosť zabezpečiť pre svoje deti také vzdelanie, aké pokladajú za vhodné, pričom nebude zvýhodňovaná žiadna svetonázorová doktrína a nebude znevýhodňovaný žiadny zriaďovateľ školy. Dnešný systém financovania škôl a školských zariadení je neprehľadný, nespravodlivý a tým neefektívny. Rodičia a študenti necítia k týmto prostriedkom žiadny vzťah. Dôsledkom je občianska nevôľa k vyvolávaniu zmien v školstve, spoločenské zneváženie učiteľského stavu a najmä nekvalitne vzdelaní mladí ľudia. Urobíme tým systém financovania škôl adresným, keďže disponentmi normatívu sa stanú v plnej miere deti, žiaci, študenti a ich zákonní zástupcovia. Školám dáme možnosť využívať prostriedky ušetrené efektívnejším hospodárením, či získané hospodárskou činnosťou na svoj rozvoj a skvalitňovanie výchovy a vzdelávania. Kvalita školského systému Slovenska upadá. Je to aj následkom zavedenia normatívneho financovania vypočítavaného na žiaka/študenta (čím viac žiakov, tým viac peňazí), bez akéhokoľvek zohľadňovania kvality samotného vzdelávania. Štát nemá žiadne systémy hodnotenia kvality škôl. Rodičia, žiaci, študenti a ostatná verejnosť nemajú k dispozícii údaje o kvalite jednotlivých škôl a o reálnej uplatniteľnosti absolventov toho ktorého študijného odboru na trhu práce. Rozhodovanie o výbere štúdia je tak postavené mnohokrát na dohadoch alebo nekorektných informáciách. Študenti preto často študujú v praxi neuplatniteľné odbory, ktoré si vybrali z nevedomosti. Finančným oceňovaním kvalitných škôl sa dosiahne silný motivačný efekt k rastu kvality. Každoročným vyhodnocovaním kvalitatívnych parametrov sa dosiahne trvalý záujem škôl o kvalitu. Transparentným porovnávaním vzdelávacích inštitúcií (pokiaľ ide o pomer kvality a ceny) sa vytvorí systém ich vzájomnej súťaživosti, ktorý povedie k ďalšiemu zvyšovaniu kvality vzdelávania. Napriek viacerým zmenám za posledné roky je kvalita slovenských vysokých škôl diskutabilná. Ich financovanie je podobne ako u iných typov škôl zložité a neprehľadné, ukazovatele kvality sa ešte nezačali odzrkadľovať. Systém finančných dotácií vysokým školám nie je dostatočne prepracovaný. Sú v ňom obsiahnuté viaceré prvky, ktoré zneprehľadňujú systém (napr. dotácia na športové aktivity a kultúrne aktivity, príspevok na stravovanie a ubytovanie, príspevok na prevádzku študentských domovov), sú subjektívne a zneužiteľné (napr. dotácia na rozvoj vysokej školy) alebo vstupujú do vnútorných záležitostí vysokej školy (napr. dotácia na motivačné štipendiá). Spolupodieľaním sa na financovaní vlastného vysokoškolského vzdelávania vzrastie motivácia študentov dbať o jeho kvalitu. Tým vznikne tlak zvnútra akademického prostredia, smerujúci k zvýšeniu jeho úrovne. Financovaním cez normatívy a oddelením vzdelávania a výskumu sprehľadníme finančné toky v systéme vysokých škôl. 46 Napríklad zákony č. 416/2001 Z.z. O prechode niektorých pôsobností orgánov štátnej správy na obce a na vyššie územné celky, 175/2008 Z.z. úplne znenie zákona c.131/2002 Z.z. O vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov, 596/2003 Z.z. O štátnej správe v školstve a školskej samospráve a o zmene a doplnení niektorých zákonov, 597/2003 Z.z. O financovaní základných škôl, stredných škôl a školských zariadení a snimi súvisiace vyhlášky a vykonávacie predpisy. 47 Napríklad zákony č.184/2009 Z.z. O odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov, 185/2009 Z.z. O stimuloch pre výskum a vývoj a o doplnení zákona c. 595/2003 Z.z. O dani z príjmov v znení neskorších predpisov, 317/2009 Z.z. O pedagogických zamestnancoch a o odborných zamestnancoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov, 568/2009 Z.z. o celoživotnom vzdelávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov, 496/2009 Z.z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.131/2002 Z.z. O vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, a s nimi súvisiace vyhlášky a vykonávacie predpisy. 48 Je nevyhnutné dosiahnuť dohodu občanov, zamestnávateľov, tretieho sektora, ďalších relevantných subjektov a štátu o účele a prioritách vzdelávania a školského systému na Slovensku a túto zohľadňovať v jeho ďalších reformách. 49 V prechodnom období sa ponechá v platnosti jestvujúca legislatíva o odmeňovaní pedagogických a odborných zamestnancov, aby sa zabezpečila ochrana pred neadekvátnymi zásahmi zriaďovateľov v dnešnom deformovanom prostredí financovania škôl.